Kathryn Hughes este o scriitoare britanică cu o bogată activitate academică. Specializarea în istoria epocii victoriene şi-a pus amprenta atât asupra activitatăţii sale jurnalistice, cât şi asupra celei biografice.

Romanul “Scrisoare pentru două iubiri” nu face excepţie.

Se poate observa cum cele două protagoniste sunt pătrunse din plin de spiritul Victorian. Autorii britanici din acea perioadă(Wilkie Collins, Charles Dickens, surorile Bronte, Anthony Throllope, George Elliot, Thomas Hardy) au creat opere care sunt puternic întrepătrunse de realismul acelor vremuri.  Scrierile acestora arătau cum accesul femeii la cunoaştere era strict limitat la însuşirea doar a acelor informaţii necesare pentru a fi o bună soţie şi o plăcută prezenţă la manifestările sociale(serate, baluri, teatre, operă); exemplele de femei independente, aşa cum sunt descrise în perioada actuală nu apăreau nici măcar la nivel de fantezie.

Cele două eroine ale lui Kathryn Hughes se încadrează armonios în cadrul victorian, chiar dacă ele aparţin unor perioade istorice diferite. Ambele personaje îşi acceptă destinul şi aşteaptă ca ceilalţi să decidă în locul lor(bărbaţii din viaţa lor sau justiţia divină). Tina Craig şi Chrissie Skinner sunt personaje puternice în manieră victoriană; forţa lor constă tocmai în perseverenţa cu care acceptă tot ceea ce viaţa le oferă.

Firul epic al romanului pendulează între timpul prezent(1973-1974) şi perioada de început a celui de-al doilea război mondial(1939). Fiecare perioadă are în prim plan câte o eroină. Perioada anilor 70 este legată de povestea Tinei Craig, o tânără care încearcă să scape din relaţia nocivă în care se află. Ezitările, remuşcările şi sentimentul culpei îi anulează tentativele de a renunţa la un mariaj scindat de multe episoade violente. Cea de a doua eroină, Chrissie Skinner, are un destin cel puţin la fel de tragic. În zorii celui de-al doilea război mondial, aceasta trăieşte o frumoasă poveste de dragoste, născută, însă, sub auspicii din cele mai negre.

Folosindu-se de ezitare, renunţare şi complacere în situaţii ce nu le provocau decât durere, cele două eroine adoptă un stil de viaţă cu un cost enorm; ambele ajung să îşi piardă partenerii de viaţă şi copiii.

Ce au în comun cele două femei? O scrisoare. O scrisoare care devine liantul între două perioade istorice diferite şi care le leagă destinele iremediabil. Scrisoarea îi este adresată Lui Chrissie, dar ajunge în mâinile Tinei. Scrisoarea din roman este ca o dovadă venită din partea providenţei că nu au fost uitate, că toată durerea pe care au suportat-o urmează a se transforma în bucurie, linişte şi dragoste.

Un aspect pe care îl consider un mare minus al cărţii este legat de aseamănarea mult prea mare a celor două personaje feminine. Atât caracteristicile structurale, precum şi modalitatea în care acestea acţionează par a fi construite după acelaşi tipar.

Oricum, acest roman rămâne o delectare pentru iubitorii literaturii clasice, pentru iubitorii de personaje feminine gingaşe, candide şi pioase şi pentru poveştile cu final fericit.

“Familiile care se roagă împreună rămân împreună.

Editura: TREI