“Filiera de la miezul nopţii  face parte din seria de romane ce îl are ca protagonist pe Jack Reacher, un fost polițist militar;  seria i-a asigurat notorietatea autorului britanic Lee Child.

A fost odată un inel şi o frăţie. Sună cunoscut? Acest roman nu este despre Tolkien, elfi, ogri sau luptele din Tărâmurile de Mijloc. Dar citindu-l, gândul m-a purtat la universul lui Tolkien prin prezența constantă a unui cod nescris al camaraderiei ce caracterizează acţiunile personajelor lui Lee Child.  Şi să nu uităm inelul.

Întreaga acţiune a romanului este generată de existenţa unui inel. Mai precis, un inel pe care era gravat numele unei prestigioase academii militare și anul promoției: Academia militară de la West Point; 2005.  Acest inel este găsit la o casă de amanet de către rătăcitorul și neliniștitul Jack Reacher, fost polițist militar. Pentru cei ce se întâlnesc prima oară cu Jack Reacher(aşa cum a fost cazul meu), el lasă impresia unei persoane trufaşe, înclinate spre violenţă, unui singuratic, unui rebel care se ghidează după propriile reguli. Aspectul fizic încurajează această descriere: masiv, dezordonat și ameninţător, poreclele care i se dăduseră susţinând din plin toate acestea: Bigfoot sau Incredibilul Hulk.  În spatele acestor aparenţe am descoperit, însă, un bun camarad, o persoană tehnică, care identifica cu o rapiditate uimitoare variantele pe care le avea într-o anumită situație, calculând cu mare acurateţe riscurile.

“Speră că va fi bine, pregăteşte-te pentru ce e mai rău. (Avem) șanse de cinci zeci la sută…o probabilitate deloc rea”.

Revenind la inel, găsirea acestuia în magazinul de amanet l-a făcut pe inspectorul Reacher să se gândească la ce e mai rău: fie posesorul fusese prădat, fie fusese răpit, fie ucis. În mintea sa, posibilitatea vânzării inelului de însuşi deţinătorul lui era aproape imposibilă. Dintr-o obligaţie morală şi o chestie de onoare, Jack Reacher se simte responsabil să afle ce anume s-a întâmplat cu posesorul inelului. Şi aventura începe.

I se alătură o serie de personaje la fel de colorate şi pline de substanță, fie păzitoare ale legii, fie aflate de latura cealaltă, a nelegiuitorilor. Oricum, granița dintre cele două tabere pare foarte fragil conturată.

Lui Jack Reacher i se alătură Bramall Terrence, fost agent FBI, în prezent detectiv particular. Metodic, pedant, un reprezentant al școlii clasice de investigație, Bramall face cu Reacher o echipă pe cât de antagonică, pe atât de încărcată de magnetism. Ca cititor, ajungi să experimentezi un soi de adicție față de dialogurile celor doi. Deducțiile, ipotezele, speculațiile, tachinările a căror măsură e dată de respectul reciproc, maniera optimist-dramatică în care privesc evenimentele ce îi au ca protagoniști, reprezintă elemente definitorii în opţiunea de a rămâne captiv între filele romanului. Finalitatea întregii acțiuni pare a păli ca importanță, cititorul ajungând să savureze  fiecare element al colaborarării Reacher-Terrence.

Accentul este pus pe acțiune, personajele aleg exteriorizarea prin vorbă sau prin faptă; pasajele meditative și monologurile aproape lipsesc.

Să te trezeşti dimineaţa e un risc. Orice se poate întâmpla”.

Romanul abundă în imagini vizuale animate, impresie creată atât prin dialogurile antrenante, cât şi prin rapiditatea cu care cadrele se mută de la un personaj la altul.

“Filiera de la miezul nopţii” este un roman revigorant. Firul epic  abundă de neprevăzut, dinamism şi umor tonic. Toate acestea te fac să vrei să fii complice şi la alte aventuri ale investigatorului Reacher.

Editura: TREI
An apariţie: 2018
Gen: roman poliţist, roman de investigaţie, thriller