“Fata din gheață este  primul roman din seria ce o are ca protagonistă pe  Erika Foster.

Erika Foster este inspector detectiv șef la departamentul de poliţie din Manchester. Este detașată la Lewisham Row pentru a ajuta  poliția de aici să soluționeze un caz de crimă cu mare răsunet în presă și televiziune.

Ca investigator, Erika întrunește toate caracteristicile pe care un detectiv trebuie să le aibă pentru a fi briliant în demascarea criminalilor: a rezolvat în trecut cazuri foarte dificile, își ascultă instinctul indiferent de reacțiile pe care le provoacă celor ce o înconjoară, nu se lasă intimidată de șefi sau de jocuri politice(“se conturează imaginea unui ofițer care este, sincer, o bătaie de cap pe care am scăpat-o de sub control”-caracterizare făcută de unul dintre superiori), a trăit o pierdere care i-a zguduit întregul univers(în ultima misiune pe care a instrumentat-o, soțul ei a fost ucis).

În momentul în care ajunge la Lewisham Row pentru o nouă investigaţie este destul de zdruncinată de evenimentele din trecut(“…a condus o echipă alcătuită din doisprezece ofițeri de poliție într-o incursiune de depistare a drogurilor în Rochdale…s-au întors doar șapte”).

Întotdeauna pare simplu după aceea”.

Cazul care i se alocă Erikăi poartă un nume sonor: Brown.

Andreea Douglas Brown, o tânără de 23 de ani, fiica parlamentarului laburist Simon Douglas Brown fusese dată dispărută.  La patru zile după dispariție trupul ei a fost întâmplător descoperit.

Odată ajunsă să coordoneze desfășurarea anchetei legate de acest caz, Erika Foster este sabotată de colegul căruia îi luase locul, este admonestată de superiori pentru felul cum acționează, este supusă unor presiuni din partea familiei victimei. În ciuda faptului că nu era în starea cea mai bună, sau poate chiar de aceea, toate descurajările și opreliștile celor cu care ar fi trebuit să facă echipă rămân la stadiul de şoaptă în mintea sa. Fidelă intuiției, ea urmează piste care nu par a fi pertinente. Prin investigațiile pe care le face pe cont propriu, Erika descoperă că uciderea Andreei Douglas Brown nu este un caz izolat, ci o verigă dintr-un lanț de crime ce nu fuseseră încă elucidate. Întâmplător sau nu, trecutul Erikăi a cunoscut investigarea de crime în serie, o mărturie vie fiind arestarea lui Barry Parton, criminal în serie. Găsirea de similitudini între cazul actual și alte crime, atrage atenția criminalului – “S-o urmărească pe Foster devenise aproape o dependență. Erika Foster ajunge să experimenteze simultan atât ipostaza de vânător, cât şi pe cea de vânat.

Secretul amestecării în mulțime este să nu încerci s-o faci. Toată lumea e a dracului de obsedată de sine”.

Este interesant cum autorul se joacă cu autosuficiența cititorului şi pune la încercare nerăbdarea acestuia de a identifica criminalul. În momentul în care introduce pasaje cu gândurile și cugetările criminalului îi creează cititorului senzația că este mult mai bine informat decât investigatorii, că desfăşurarea acţiunii poate fi acuzată de predictibilitate. La acestea se adaugă nesiguranţa şi neîncrederea care ne sunt cultivate faţă de influenţa traumelor pe care le-a experimentat Erika Foster asupra activităţii de investigare.

Dar cum lucrurile nu par, aproape niciodată, ceea ce sunt, romanul ne rezervă răsturnări de situaţie şi un final surprinzător.

“Fata din gheaţă este o lectură antrenantă, surprinzătoare, o bună alegere pentru o minte dornică să se delecteze cu o investigaţie criminală.

Editura:TREI