Carlos Ruiz Zafon(n.1964) este cel mai publicat autor spaniol contemporan. Odată traduse și la noi, romanele sale au devenit rapid deliciul iubitorilor de mister, fie a celui provenit din negurile fantasticului, fie a celui izvorât din tainele realului.

Ca nimeni altul parcă, Zafon știe cum să își surpindă în permanență cititorul, cum să îi deschidă calea spre lumea personajelor sale și să îl facă dependent de aceasta.

“Adevărul nu e niciodată perfect și nici nu se potrivește tuturor așteptărilor. Adevărul naște mereu întrebări și îndoieli. Numai minciuna e credibilă sută la sută, pentru că nu trebuie să ne justifice realitatea, ci doar să includă ce vrem să auzim”.

“Labirintul spiriteloreste ultimul volum din tetralogia “Cimitirul cărţilor uitate”. Din serie mai fac parte “Umbra vântului”, “Jocul îngerului” şi “Prizonierul cerului.

Cartea poate fi citită şi de către cei ce nu au parcurs volumele anterioare.

Cu personaje magistral construite, romanul este scena investigației unei răpiri. Cu cadre dintr-o Spanie sfâșiată de ghearele războiului și alinată de pacea ce i-a urmat, acțiunea ne poartă prin Madrid și Barcelona. Personajele sunt puternice, complex caracterizate prin acţiune şi gând. Formidabilă este maniera în care Zafon îşi ţine personajele legate unele de altele prin nişte iţe invizibile, dar determinante. Trecutul este cel ce potenţează acest destin comun, precum un magnet care ţine interconectate particulele ce îl înconjoară.

Întreaga acțiune își are epicentrul în dispariția lui Mauricio Valls, ministrul Educației Naționale, fostul director al închisorii Montjuic”Un profil superb, plin de eleganță, pus mereu în cea mai bună lumină și în cea mai bună companie în fiecare fotografie, bucurându-se de onoruri și făcând uz de înțelepciunea-i indiscutabilă în aplauzele și admirația clicii conducătoare”.

Misiunea de a-l găsi îi este desemnată tinerei Alicia Gris, eleva lui Leandro, cel ce conducea o Agenție specializată în soluționarea problemelor mai delicate ale Ministerului de interne. Ei i se va alătura, căpitanul Vargas, cu rol, cel puțin declarativ, de protecție și supraveghere. Alicia Gris ne este prezentată încă de la început ca fiind în dezavantaj faţă de imaginea investigatorului de succes cu care literatura ne-a obişnuit: nu este o persoană atletică și nici o bună luptătoare într-o confruntare corp la corp. Alicia este, în schimb, o supraviețuitoare. În copilărie scăpase cu viață dintr-o explozie devastatoare. Războiul trecuse, dar  durerea cicatricilor pe care acesta i le-a lăsat era vie şi permanentă. Doar drogurile şi alcoolul mai îndulceau durerea omniprezentă din șold. Suntem pregătiţi pentru urmărirea unei investigaţii în care puterea şi ascuţimea minţii sunt cele care garantează supraviețuirea.

Zafon ne deschide porţile unor lumi diferite care se ciocnesc, generând scântei, fulgere, cristale, simboluri şi destine frânte.

Cu o extraordinară precizie şi o dăruire de bijutier, Zafon adună cristalele disparate şi le reuneşte într-o structură ce surprinde prin frumuseţe şi complexitate până şi cea mai experimentată intuiţie. Ce bună e iluzia și cât de dulce e îmbrățișarea ignoranței. Suntem aruncați într-un labirint din care nu lipsesc momentele dramatice, clipele amuzante sau cele încărcate de sensibilitate. Întâlnim chipuri ingenue, brute veritabile, oameni cameleon, victime, călăi, marionete, artiști.

Autorul îşi alocă doar rolul de povestitor, personajele prind contur şi formă prin umbrele şi tonurile pe care le lasă acţiunile lor sau prin descrierilor celorlaţi. Nu lipsesc nici simbolurile: labirintul, spirala, cochilia de melc ne amintesc că misterele există și că se dezvăluie doar celui mai atent ochi. ”Autoamăgirea e secretul oricărei acțiuni imposibile.

“Labirintul spiritelorîncântă, surprinde și seduce; este un roman magnific pe care îl citești fără întrerupere, cu teama că vei ajunge la final.

Editura: POLIROM
An apariţie: 2018