“Cartea speculaţiiloreste romanul de debut al autoarei americane Erica Swyler. Anterior acestuia a mai publicat proză scurtă şi piese de teatru. În mai 2019 urmează să lanseze al doilea roman, Light from others stars.

“Cartea speculaţiilor ” prezintă alternativ poveştile a doi tineri din timpuri diferite:  Simon Watson, din prezent şi Amos, din perioada jumătăţii de secol XIX.

Simon Watson este un bibliotecar care se află într-o perioadă mai puţin încărcată de şansă a vieţii sale: rămâne fără serviciu şi se află în imposibilitatea de a-şi repara casa copilăriei sale. O casă care păstra vii amintirea vrăjită a mamei, durerea tatălui după ce aceasta s-a înecat, imaginea surorii sale Enola, care acum era departe de el. În această vreme tumultoasă, el primeşte un cadou bizar de la un domn la fel de misterios precum gestul său. Este o carte veche, afectată de vreme şi de pricolele prin care a trecut, dar care făgăduieşte dezlegarea unui blestem ce a trecut nealterat prin timp. Cartea vorbeşte de fascinanta lume a circului, care adună oameni cu daruri deosebite, daruri ce îi înspăimântă pe ceilalţi. Circul, lumea spectacolului şi al mirajelor era casa celor alungaţi de familie doar pentru faptul că erau diferiţi. Simon nu era străin de lumea circului; mama sa, bunica sa şi înaintaşele acestora lucraseră la circ ca ghicitoare şi ca sirene, având darul de a descifra mesajul cărţilor de tarot şi de a putea să stea sub apă fără să respire mult timp. Cartea i-a vorbit despre  blestemul sirenelor şi despre cum acesta este legat de familia sa. “Aşa sunt Rusalcele. Femei înecate.  Ele ademenesc un bărbat, se joacă cu el şi dansează cu el până când moare. Apoi îl trag în apă, fără să ştie că va muri. Când văd că el e mort, îl jelesc. Când jelesc, ele caută un altul care să le consoleze şi aşa mai departe”.

Ne este înfăţişată şi viaţa lui Amos, băiatul  mut, abandonat de mamă, care şi-a găsit o casă la circul condus de Hermelius Peabody. Aici el a învăţat ce este prietenia, grija şi cum să interpreteze mesajul cărţilor de tarot. “Cărţile adună energia oamenilor şi făuresc istoria”.  Etalarea cărţilor de tarot a devenit metoda prin care putea să îşi exprime gândurile, a devenit felul său de a comunica. Aici a cunoscut şi dragostea, care a purtat chipul Evanghelinei, tânara a cărei existenţă era inexplicabil legată de apă şi, se pare, de pericole.

Stilul narativ are un ritm molcom, aşezat, care este în contrast permanent cu tumultul sufletesc  al majorităţii personajelor. Senzaţia de pericol iminent, de tensiune electrizantă ce preveşteşte catastrofa este prezentă pe tot parcursul romanului. Textul este lipsit de înflorituri stilistice, iar evocările obiceiurilor din trecutul îndepărtat creează senzaţia de scriitură revelatoare de taine uitate.

Acelaşi efect îl are şi prezentarea alternativă a celor două poveşti. Descrierea întâmplărilor din trecut pare a fi vestitoarea, oracolul care şopteşte că nimic nu este întâmplător, că nimeni nu poate fugi din calea destinului.

“Cartea speculaţiilor ne aminteşte că suntem iremediabil legaţi de de cei al căror sânge îl purtăm, că efectele faptelor lor nu cunosc stavila timpului. Ca să rupi un blestem trebuie să-i distrugi sursa.

Editura: RAO
An apariţie: 2015
Gen: ficţiune mitologică, mister, literatură fantastică